Er zijn zes kernoorzaken die de vooruitgang in een team blokkeren. Deze zijn:
Een gebrek aan verbinding
Een gebrek aan verbinding
Het team werkt in silo's en is weigerachtig om informatie te delen en samen te werken. Niet alle teamleden worden even hard betrokken bij de uitvoering van de bedrijfsstrategie of het nemen van cruciale beslissingen. Er leeft een perceptie dat de middelen niet eerlijk verdeeld zijn in het team.
Een gebrek aan planning
Een gebrek aan planning
Het team is passief en apatisch geworden met als oorzaak en gevolg dat het nemen van beslissingen wordt uitgesteld of helemaal niet meer gebeurt. Conflicten en misverstanden loeren constant om de hoek.
Een gebrek aan samenhorigheid
Een gebrek aan samenhorigheid
Er is amper een gevoel van collegialiteit of loyaliteit in het team. De teamleden voelen zich niet verbonden met elkaar en ze vinden het moeilijk om zich op te laden om te werken aan een specifiek doel.
Een gebrek aan structuur
Een gebrek aan structuur
Het team werkt chaotisch en mist een degelijke structuur om op te bouwen. Er leeft ook een gevoel dat de zin van alles stilaan wegge-ebt is. Dit leidt tot groeiende onzekerheid en verwarring bij het team.
Een gebrek aan richting
Een gebrek aan richting
Het team mist een duidelijk objectief en werkt stuurloos zonder richting of zingeving. Dat leidt tot gedemotiveerde teamleden. Het gevoel leeft dat het team weinig samen kan bereiken.
Een gebrek aan innovatie
Een gebrek aan innovatie
Het team vertrouwt op de conventionele aanpak die ze kennen. Ze exploreren amper nieuwe ideeën of perspectieven. En als ze dat wel doen, zijn ze oppervlakkig van aard, zonder te graven naar de dieperliggende oorzaken van de problemen waarmee het team geconfronteerd wordt.